Maastunnel Rotterdam
Crosscube verbindt. Renovatie met toekomstbestendige oplossingen. Bij de grootscheepse renovatie van de Maastunnel in Rotterdam zijn alle technische installaties vervangen. Alleen al binnen in de tunnel ligt 150 kilometer aan elektriciteitskabel, aangebracht door Van Dorp Kabelwerken. Een project waarbij Crosscube hecht heeft samengewerkt met dit bedrijf.
Aan weerszijden van de tunnel, onder en rond de zogenaamde ‘opstelpleinen’, liggen vele kilometers kabels voor onder meer verlichting, informatieportals, verkeerslichten, detectielussen en bewakingscamera’s. Deze kabels liggen in mantelbuizen, met elkaar verbonden via trekputten, schouwputten en (kabel) inspectieputten. Van Dorp Kabelwerken heeft de opdracht om de Maastunnel te renoveren en zoekt een deskundige partner die hen verder helpt.
Trekput oplossing
Ondersteun de klant met kennis, kunde en oplossingen op het gebied van trekputten. Crosscube heeft op basis van de project- en bouwtekeningen alle trekputten en uitvoeringen met aansluitingen et cetera uitgetrokken, ofwel vanuit de tekening overgenomen en put voor put gedefinieerd. Daarop is een gedetailleerde offerte uitgebracht, inclusief gedetailleerde tekeningen voor elke uitvoering die dienden voor de realisatie. Aan de hand van de tekeningen hebben we samen met de klant de optimale oplossing gekozen. Optimaal qua grootte van de trekput op basis van de beschikbare ruimte in de tunnel, optimaal qua uitvoering en juiste aansluitingen en juiste afmetingen en optimaal qua stabiliteit, klasse, levensduur en duurzaamheid.
Resultaat
Een volgens planning en wens van alle betrokkenen opgeleverd project dat toekomstbestendig is. Bij het ontwerp van de ondergronds infrastructuur is rekening gehouden met een zekere overcapaciteit. Mochten er later toepassingen bijkomen waarvoor nieuwe kabels nodig zijn, zoals nieuwe signaleringen of andere verkeersinstallaties, dan kunnen extra kabels simpelweg worden toegevoegd via de nu geplaatste trek- en schouwputten.