Centraal Station Arnhem
Crosscube verbindt. Infrastructuur met architectuur.
Het naoorlogse station Arnhem CS was dringend toe aan vernieuwing om gereed te zijn voor de groeiende stroom reizigers in 2020. Het station kreeg daarvoor een volledig upgrade.
ProRail wil hun netwerken en stations gereed maken voor de verwachte reizigersgroei. Arnhem CS is een van de grote stations die een volledige renovatie heeft ondergaan met een duidelijke handtekening van de architect. Binnen dit project worden ook de ondergrondse kabels en leidingen gereed gemaakt voor de toekomst waarbij de overlast voor de reizigers ook in de toekomst zo laag mogelijk dient te zijn. Daarom is gekozen voor de toepassing van trekputten, schouwputten en kabeltrekputten met bestraatbare deksels in het perron van waaruit gewerkt kan worden. Zo kan het ondergrondse netwerk worden bereikt en kunnen nieuwe kabels worden bijgetrokken en oude kabels worden vervangen. Eveneens geschikt om nieuwe voorzieningen zoals een kiosk of winkel aan te sluiten op het bestaande energie- en ICT- netwerk.
Trekput oplossing
Crosscube was de linking pin in de uitvoerige afstemming tussen aannemer Dura Vermeer Railinfra en de vaste productiepartner van de deksel-constructie. Er waren vijf deksel-types nodig, deels ondersteund met gasveren. Deze laatste waren de putten die frequenter open moesten en waarbij snel en eenvoudig de (zware) bestrate deksels handmatig en conform de Arbo-norm geopend kunnen worden zonder verder gereedschap. Crosscube heeft voor dit project een specifieke handleiding voor de installatie van de deksel gemaakt. Ook hebben we de klant op locatie bijgestaan en geadviseerd hoe idealiter te installeren.
Resultaat
Een prachtig station met kenmerkende kap, waarbij ook de vloeren van de perrons zijn voorzien van speciaal bestelde natuurstenen waarin de deksels deskundig ontworpen, goed onderhoudbaar en esthetisch in het perron-beeld zijn opgenomen.